Sıkı Dostlar, orijinal ismi ile “Goodfellas”, mükemmel bir oyuncu kadrosuna sahip, harika bir suç filmi. Otoritelerden iyi not almasını çekim teknikleri, renklendirmesi, harika sinematografına ve olağanüstü oyunculuklara borçlu olan Goodfellas, 1990 yapımı bir Martin Scorsese filmi aynı zamanda. Kitap uyarlaması Goodfellas gerçek bir hikâyeden esinlenmiştir. Aslında esinlenilmiş değil tamamen gerçek bir hikâye. Hikâye, bir gangsterin 11 yaşından itibaren, gangsterlere dahil olarak, kendi düşüncesine göre yaşayabileceği tek yaşam biçimi olan gangster hayatını kendine yaratma çabasını ve büyük vurgunlarını anlatıyor. Filmde özellikle karakter dönüşümleri çok belirgin bir şekilde anlatılmıştır. Hem ana karakterimiz hem de eşi bu dönüşümü çok sert yaşamışlardır. Son olarak anlatım tarzında bahsetmek istiyorum. Filmde karakter anlatıcı kullanılmıştır. Henry ve eşi Karen hikâyeyi bize anlatan karakterlerdir.

goodfellas

Karakter anlatımında filmin exposition sahnesinden itibaren anlatıcı Henry’dir. Karen ile Henry’in yemek buluşmasında Karen hikâyemize anlatıcı olarak dahil olur. Bir anlamda onların hikâyeyi bize anlatması, Henry ve Karen’in bütün olanlardan sonra hayatta kaldığına dair bir kanıttır (for shadowing). Exposition sahnesi demişken, açılış sahnesinin Henry’in ilk defa birini öldürme eylemi içerisinde bulunmasını göstermesi aslında filmin dönüm noktasının filmin açılış sahnesinde vermesi çok mühimdir. Çünkü, O ana kadar Henry hiçbir şekilde o ana kadar bir insanı öldürmemiştir. Aslında o olayda da kendisi değil, Tommy ve Jimmy öldürmüştür ama ilk defa bir yardımcı olarak onların yanında bulunmuştur. Filmin birçok yerinde de Henry arka ses olarak hiçbir insanı öldürmediğini vurgulayarak ahlaki kendini aklamaktadır.

goodfellas

Ayrıca, filminde Henry olanları anlatırken dahi yaptığı hırsızlıklardan ve soygunlardan övgü ile bahsetmesi, o yaşamdan başka bir şey yaşamayacağını gösterir bize. Başka yaşamları yaşamanın imkansızlığını anlatması, daha düşük bütçeli yaşayanları birer böcek gibi görmesi ve bunu destekler nitelikte olarak Tommy’nin kumar masasında bir içki tartışmasına girdiği adamı ilk gün ayağından sonra göğsünden vurması aradaki sınıfsal farkı belirtmeleri açısından önemli örneklerdir.

goodfellas

Film para ve dostluk ilişkisini de işliyor. Sistemin içerisinde bulunan ailelerin birbirilerine olan güvenler inanılmaz boyutta. Düğün sahnesinde bunu görebiliyoruz. Karen’ın takıları koydukları çantayı kaybettiklerini zannetmesi üzerine: Henry ona şu sözleri söyler” Merak etme hayatım o çantayı kimse çalmaz”. Sadece para üzerine kurulan sıkı bir dostluğu Karen’ın ağzından dinleyebiliyoruz.

goodfellas

Her gün ve her gün anda beraber olan bu insanların, bağlılıkları sadece paraya olan bağlılıklarıdır. Buna örnek olarak Tommy’nin ve Henry’in anne ve babalarını ihmal etmeleri hatta büsbütün unutmalarını örnek verebiliriz. Buna karşın, tanık koruma programına girmeden önce Karen’ın anne ve babası ile görüşmesinin mümkün olmayacağı fikrini hiç düşünmeden ilk adımda reddetmesi de sistemin içerisinde olmayan bir kişinin vermesi gereken normal tepkiyi gösterir bize.

goodfellas

Filmde birçok farklı çekim teknikleri kullanılmıştır. Özellikle long take(uzun çekimleri) çok başarılıdır. Henry ile Karen’in ilk ilk özel buluşmaları için gittikleri restorana girişlerinden oturmalarına kadar yaklaşık 3dklık bir uzun çekim görürüz filmde. İlk buluşmanın özel olması aynı zamanda sahnenin çekim tekniği ile desteklenmiştir. Uzun çekimleri gerçekleştirebilmek için, film lokasyonları da çok önemlidir. Film mekanları her zaman long take çekimler için uygun olmayabiliyor. Filmde birkaç restoran sahnesinde kullanılan uzun çekimler lokasyon seçimlerinin çok önemli olduğunu gösteriyor.

  16 Ocak reyting sonuçları açıklandı

goodfellas

Filmin renklendirmesi filmde bilinçli amaç üzerine kullanılmış. Kırmızı rengin hâkim olması her zaman bir tehlikenin gelmekte olduğunun göstergesidir aslında. Aynı zamanda kullanılan kırmızı renk hakimiyet ve gücün göstergesi olarak hem ölüyü gömerken ki sahnede hem birçok bar buluşma sahnesinde natürel bir kırmızının kullanılması bu düşüncesini bir uygulaması. Işıklandırma kullanımında ise karanlık ve aydınlık kontrastının olması filmde gizlenen bir şeylerin olduğu ve çok kısa bir süre içinde büyük bir denge değişiminin olacağını ipucu veriyor.

goodfellas

Son olarak, filmin sonunda Henry izleyici de filmin içine dahil ederek bizi yaptıklarına şahit kılıyor. Aslında izleyici filmi filmin kendi gerçekliği(diegetic World) içerisinde izlemek ister. Yapılan bütün kötülükler başka bir dünyadaki kötülüklerdir. Ama, filmin sonunda Henry dördüncü duvarı yıkarak(breaking of the 4th Wall) bizi yaptıklarına şahit tutup, izleyicileri de diken üstünde tutmak istiyor. Deadpool ve Fight Club da olduğu gibi dördüncü duvarı genellikle evil(kötü) karakterler kırıyor. Bu filmde de filmin evil karakteri kendi yaptıklarına bizleri tanık ediyor.

goodfellas

Filmi ile ilgili eleştirim sadece filmin süresi ile ilgili aslında, Tommy’nin ölümünden sonra filmin bitmesini bekledim ama filmi çok daha farklı bir yere getirmek için; belki de gerçek hikayeye bağlı kalmak için, film 20 dk daha devam etti. Filmin işlenişi bakımında en yüksek sahnesi Tommy’nin ölümü idi benim fikrim. Bu yüzden filmi 30 dk daha erken bitirmek heyecanı çok daha dorukta bırakmak olabilirdi benim kanımca. Buna rağmen her dakikasını sıkılmadan izlediğim filmlerden biridir Goodfellas tavsiye ederim.

Öne Çıkan Benzer İçerikler

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu girin
Lütfen adınızı girin

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.